Tuesday, December 2, 2008

PERSIAPAN AKHIR PELAKSANAAN QURBAN FOR HUMANITY AND SOLIDARITY (QHS)


Kepada para-para donator dermawan yang dirahmati Allah SWT,

Persiapan akhir sedang pesat dilaksanakan oleh partner NGO ACT Malaysia di Mindanao, Mindanao True Word Association (MTWA) untuk melaksanakan qurban dalam 30 ekor lembu dari Malaysia (setakat ini) pada Eidul Adha ini. Survey-survey tapak pelaksanaan yang terdiri dari majoritinya kawasan penempatan sementara pelarian perang di Mindanao Tengah. Untuk makluman, sebanyak tambahan 30 ekor lembu lagi diuruskan oleh MTWA bagi pihak Dompet Dhuafa Indonesia dengan koordinasi pihak saya di Malaysia. Dompet Dhuafa Indonesia juga menyumbang atas dasar solidariti ummah dengan umat Islam Mindanao.

InsyaAllah persiapan-persiapan itu termasuklah pendataan penerima (recepients), sekuriti, pengangkutan, penyediaan banner, tukang-tukang sembelih dan sebagainya. Komunikasi dengan taukeh-taukeh lembu juga diteruskan kerana biasalah di dalam last minute ini ramai lagi yang akan menyumbang. Komitmen dari mereka sudah dicapai atas dasar harga tidak akan dinaikkan di akhir-akhir masa eid nanti dan juga jumlah bekalan lembu sekiranya ada pesanan yang 'last-minute'.
(nota: tarikh tutup QHS adalah 6 disember, 2008)

Apakan daya, hati ini memang mahu ke sana namun kekangan-kekangan dunia tidak memunkinkan ianya berlaku buat masa ini. Hanya Allah SWT Maha Mengetahui apa yang bergejolak di dalam hati ini dan juga Dia juga yang mengizinkan atau tidak mengizinkannya berlaku.

Jutaan terima kasih dari pihak umat Islam Mindanao, wa jazaakumullahu khairan kathiira kepada semua yang telah memberi sokongan dan sumbangan yang sangat-sangat bermakna kepada umat Islam Mindanao yang sedang menderita.

Ws,
Dato Mustafa Kamal
Presiden, ACT Malaysia

No comments: